17. desember 2010

Undervisning Som Forvirrer

Denne posten er litt gammel da jeg har lagt den over fra min gamle blog påfrankiesweb.com, men er vel like aktuell ennå. 

Mening om “undervisning” i KS 7. mai. - Kan Gud bli vred? 

Jeg hadde akkurat kommet hjem fra Filippinene nå i mai da jeg fikk lese en artikkel under seksjonen “undervisning” i KS at verden er under Guds vrede. Jeg ble litt oppbrakt av å lese det i en kristen avis og ikke nok med det, men som “undervisning”. 

Øverst i artikkelen står det “Gud sender ikke sin vrede for å fordømme menneskeheten, men for å vekke oss til frelse”. Jo det er nok riktig at han ikke sender sin vrede for å fordømme menneskeheten men Han sender heller ikke sin vrede for å vekke folk til frelse.

Selvfølgelig kan Gud bli vred, men det er på vegne av Hans barn. Jeg er derfor ikke enig i en undervisning der det sies at Gud må sende sin vrede for å vende folk om. Jeg tror Gud er mye større enn som så, og at Han ikke trenger å skremme oss for å få oss til å elske Ham. Jeg vet mange folk kan ha dette bilde av Gud men dette er jo et bilde av en egoistisk Gud som tenker kunn på seg selv og som trenger å bli elsket. Minner meg mer om djevelen.

Artikkelen inneholder også om Wilkersons profeti der han sier nettopp at Gud gjør dette for å vekke opp folk. Jeg skal ikke kommentere alt for mye om Wilkersons profeti om matmangel, ildspåsettelse, butikkran, motstand og forakt til politi og andre myndigheter da jeg ikke har lest hans profeti. Men ildspåsettelse, butikkran og motstand mot politiet har vært siden jeg var liten, da jeg kunne se på TV store demonstrasjoner i bl.a. Frankrike, Tyskland og Italia. Jeg er mye på Filippinene og har opplevd noe av katastrofer, men ser ikke det som en vrede fra Gud. Jo det kan være at det er blitt verre og da er det jo etter hva Bibelen sier, er det ikke?. Jeg kan ikke si med Bibelen i hånd at det vil bli noe bedre, så hva vil de med denne undervisningen? 

“Artikkelen mener å vekke de ufrelste, ikke oss som allerede er frelst for vi har beskyttelse.” kan en si.
Dette argumentet hjelper også lite. Vi er også her på denne jorden, i de nasjonene med katastrofer og vi blir drept i disse katastrofene også. Mange har sagt at det ikke var NOEN kristne i tvillingtårnene den 11. september, men igjen, det stemmer ikke. Mange kristne ble drept også der. Mange av oss er allerede livredde. Å bruke dette knepet for å vekke de ufrelste er heller ikke Bibelsk. 

En kan jo bare tenke seg hvilket forhold min kone har til meg hvis hun giftet seg med meg fordi jeg truet henne med katastrofer og et miserabelt liv. Hun ville med gjerninger muligens gjøre som jeg sier p.g.a. frykt, men vil aldri komme i nært kjærlighets-forhold til meg. Nei hun elsker meg og vil med sin kjærlighet ha et nært kjærlighetsforhold til meg fordi jeg elsker henne. Slik er Gud også, Han elsker folk inn til seg. For så høyt har Gud elsket verden at Han gav Jesus (kjærligheten), Han vil aldri prøve å skremme folk inn til seg med sin vrede. Det ville jo være et skittent triks. Ingen vil ha en vred Far. Du kan ikke skremme folk inn i himmelen. Hvilket forhold vil du da få til din Far? Frykt har aldri gitt gode kjærlighetsforhold, men kjærligheten har det. Frykt er ikke kjærlighet (1.Joh.4:16). 

Jeg er litt trøtt av at vi hele tiden hopper tilbake til det Gamle Testamentet med lover, regler og Guds vrede hver gang vi ikke selv har kontrollen på folk og vil styre de inn i de rammer og regler vi selv har satt opp. Det er da vi best har kontroll på andre mennesker. Nei, la folk få oppleve Guds kjærlighet og stol på at Den Hellige Ånd arbeider (bedre enn oss) med mennesker.

Jeg hadde nettopp sett filmen “Clash of the Titans” med barna mine før jeg leste denne artikkelen og så likheten med det samme. “Clash of the Titans” er en film om Gresk mytologi der Zevs, som den største Guden blant andre guder, har mistet kjærligheten fra folket fordi han var for snill. Zevs fikk et tilbud fra sin bror Hades, som var forvist til det indre av jorden (helvete). Han ville skremme folket med katastrofer for å få de til å elske Zevs igjen. “Da vil de bøye seg og tilbe deg igjen” sa Hades til Zevs. Nå er det mye mer i filmen, men budskapet var at folket måtte skremmes for at de skal snu om til han, elske Zevs igjen. Det å sende bomber, jordskjelv og andre katastrofer over nasjoner som ikke gjør etter hans vilje er av annen “religion”. 

Hvor vanskelig er det ikke å tro at Gud vil alltid beskytte deg når du er vokst opp med Guds vrede hengende over deg hvor enn du snur deg? Hvis det var slik, ville jeg jo være mer bekymret med å finne noen som kan beskytte meg fra Gud enn jeg ville være til å få Gud til å beskytte meg. Han ville være den siste personen jeg ville løpe til hvis jeg var i trøbbel. Å vente beskyttelse fra Ham ville være latterlig, spesielt når det var Han som forårsaket de dårlige tingene i første omgang. Jo, jeg søker beskyttelse hos Ham og får det, men ikke for å få beskyttelse mot han selv. 

Jeg er derfor litt kritisk til at slikt blir undervist. Jeg skal ikke være ute etter å henge ut folk eller media, men må få lov til å være kritisk til at det fortsatt blir undervist i denne formen ennå. Mye kunne skrives om dette her, om hvilket skjevt bilde mange har av Gud, men det får en heller komme mer innpå i senere blogger.

En kan jo tenke litt over dette skriftstedet fra Jer.29:11-13 også.
11) For jeg vet hvilke tanker jeg har med dere, sier Herren, fredstanker og ikke ulykkestanker. Jeg vil gi dere framtid og håp. 12) Når dere kaller på meg og kommer til meg med deres bønner, vil jeg høre på dere. 13) Når dere søker meg, skal dere finne meg.”

Etter hva artikkelen sier, hvordan kan det være mulig at Han har fredstaker og ikke ulykkestanker. Lager Han ulykke først så Han kan bli den som redder oss? Det blir jo litt som å lage rot av allerede pent ryddet rom, for å være den som lager orden igjen og kan få æren.
Han har jo allerede lagd alt perfekt og trenger ikke rote det til igjen. Han har allerede æren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar